Monday, March 28, 2011

tidur.......

assalamualaikummm,,,,,
jam menunjukkan pkul 1 pg suda,,,huhu..aku cm bese la,,
mak aku kte aku cm klawar..mlm xnk tdo,,dr skul dlu kot,,
tgah mlm baru stggle gler study,,huhuhu,,nk buat macam mane,,tgah malam tenang,,
time tu je aku rase nk study,,hehe
xboleh amal smpai khwen nnti ni,,kot x sarapan laki aku nnti,,astgfirullahlazim,,hihi
skrang cuace kt trgganu emg x stabil la,,ptutnye bln 3 cm ni x hujan dah,,
tapi,hujan je x henti,,banjir2 u ni hah,,kuasa Allah kan,,siape kite nak halang,,,
byk da ular hitam aku jmpe,,eiii,,,,geli3..
bile hujan2 ni makin bertambahlah peratus tidor 2,,huhu
hujann,,,sjukkk,,,sodapp la tdur....hahaha
sebut psal tdo nh,msti ade yg tdur berdengkur kan,,xkisah la gemok ke kurus
msti ade yg b'dgkur,,kalu kat umh,aku suke kaco abg aku yg tdur b'dengkur,,huhu,,jahatnyer aku,,hihi

jom kite tengok faktor2 yang buat s0meone tu b'dengkur,,,tapi ikut 
kajian mak aku merangkap prof xb'sijil,huhu.,selalunyer yang berdengkur ni
2 sebab je,,satu sbb fktor badan bsar,satu lagi letih..
actually,jom tengok mengikut saintifik ape berdengkur ni...



1. bunyi bising semasa bernafas apabila sebahagian daripada saluran pernafasan atas seseorang tersumbat.


2.Ia berlaku bila ade sekatan pada aliran udara dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang

3.Bunyi tu dikeluarkan bila tisu kt bahagian atas saluran pernafasan b'gesel@bergetar antara satu sama lain

4.Berdengkur bertambah kerap mengikut umur



hmm,,cmtu la cerite mgikut sains,,huhu
aku pn xtahu sgt,,mklumlah,aku mek bidang international bsness kot..
bkn kedoktoran..haha
banyak petua sbanye nk hilangkan b'dengkur ni,,
yela kan,,kadang2 bknnye kite dpt tdur ble dgar org b'dengkur ni kan,,
tmbah lagi yg b'dgkur sakan ni,,huhu
jom kite amalkan petua2 ni,,,



  1. Amalkan postur tidur yang disarankan Rasulullah SAW iaitu mengiring ke kanan.
  2. Cuba kurangkan berat badan bagi yang mempunyai masalah berat badan.
  3. Cuba tinggikan sedikit bantal sehingga 4 inci dari biasa.
  4. Amalkan waktu tidur yang tetap setiap hari bagi mengelakkan keletihan.
  5. Cegah pengambilan pil tidur.

and yang ni plak petua orang melayu lama,,try la klau nk tau b'kesan ke x...
walaupun kite xtaw kte b'dengkur ke x,,sruh roomate rakam,,haha


1. Sediakan 7 biji buah badam.
 2. Tumbuh kesemua badam itu sampai lumat.
 3. Kemudian, campurkannya dengan air susu suam dan kacau hingga sebati.
 4. Kepada yang ada masalah berdengkur, minumlah air ramuan tersebut.

huhu,,gitu la care orang melayu lame..klau teruk sgat b'dengkunye 2,mane ckup 7 biji je buah badam,,blender je sekilo badam tu,,haha
huhu,,,ok2,,,same2 kite beralih ke badan yang sihat,,hihihi
selamat beramal....:) 


tengok ni ha,,t'ngange2 dek sodap na tidur,,,huhu
isteri die pn ttup telinge xpt tidur,,huhu







wahh,,,tidur lena mcm ni,,,huhuhu



1 comment: