Sunday, March 20, 2011

grrrr,,,ishhhhh,,,dushhhhh

assalamualaikum,,,:)
waaaa,,,nmpk x title 2?ase2 ape,,,2 kn antare yg kte ckp time mara,,,
ade jgk yg ag "power" kluar dr mulut kn,,hee...biase la mnusie..
slalu alpe..hehe,,t'msukla aku,,,hihi
nk ckp sal mrah ni, byk bnde boley marh kn,,bnde kcik
pn kite akan mara klau tgah skit ati,,huhu
klau mcm aku,time tgah mara jgn la gedik2 nk tnye,,bg aku 10 minit cool down lu..
klu tnye gk time 2,mle la suare aku mnggi or kot brang yg menggi naik ats pale ko,,hihihi
x de la,,x de laa smpy cm2...tp mmbe2 rpt yg pnah tgk aku mra,salunye dowg xkn kaco 10 mnit awl 2..
terutame yg wt aku mrh 2,,haha,,mmg cri bale,,,hihi

sbenarnye kn sifat mrah ni satu penyakit taw,,,
and ade jgk aku bce,sifat mara ni disebabkn ego..waaa...ak bukn eh,,aku mrah b'tmpat,,haha,,back up diri,,
btol,,klau kite tgokkn,lg bsar ego seseorang...lg bsar marahnye,,
tapi kepada yg pembengis,,,bawa2 la bersbar ckit,,,jgn la mrh ske2 je,,hihi,,,
tapi semua orang ade klemahan kan,,kelemahan ni la ujian kite dari Allah,,,
Kita sebagai hamba mmag dituntut bersabar dari rasukan kemarahan...
kalu kte sbar,  msti dpt gnjarannyer,,,kn3?wt bek msti blsnnyer kebaikan..insyaAllah:)


Daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Tiada hamba yang meneguk air lalu mendapat ganjaran lebih besar di sisi Allah daripada hamba yang meneguk air menahan kemarahan kerana Allah.” (Hadis riwayat Ibn Majah)


orang yg tengah marah salunyer die men sbut je ape dri mulut die,,kdang2
 mcm org xwrs plak,,
men sembur sesuke ati kan,,,pastu menyesal,,,hmmm,,,biase la,,,setan yg keliling kite pn ape lg bertepuk tangan suke,,haiiisshhh
so,,,lain org len carenye kan nk reda kan mara dye,,klau aku td,bg 10 mnt,,t insyaAllah normal la balik,,huhu
care2 len plak,,,
kite bley mek wduk,,,selawat bnyak2..lg bgus bcela quran..
x ok gk,,klau tgah dduk 2,b'dri la,,ataupn sebaliknye,,,
salu nye setan ni lagi power dr petue2 nih..huhu
dulu pnah aku marah giler,last2 aku benamkan muke dalam bldi yg pnuh air..
pstu jritla kuat2 dlm air 2,,bkn spe2 dgar pn,,t'sedak ader la,,,hahaha
hmmm,,,2 la,,,
marah ni byak mempengaruhi mud kite,,bile kite mara,sume keje x jadi,,,
so,,,cri la idea cm ne nk kurangkn mrah korg,,,hihi



Sabda Rasulullah yang bermaksud:
“Bukankah orang gagah itu, orang kuat bertinju. Akan tetapi orang yang gagah adalah orang yang dapat mengawal diri ketika marah.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

berkerut2 muke dowg,,xlawa sgguh..huhu
tengok ni hah,,kocik2 da pndai mara,,,huhu

so,,,senyum2 la mcm ni ha,,tgh mrah pn,buat2 je la senyum,,
snyum ni boley suase x tegang sgt snanye,,hihi



No comments:

Post a Comment